چگونه یک داوطلب می تواند خود را برای آزمون تافل آماده کند؟
امتحان تافل در دو قالب کاغذی و اینترنتی ارائه می شود.
تافل اینترنتی:
این امتحان متشکل از چهار بخش می باشد که به شرح ذیل می باشد:
بخش اول درک مهارت می باشد.
این بخش متشکل از سه تا چهار متن می باشد با زمانی برابر 60 تا 80 دقیقه که این متون از سه دسته کلی تشکیل می شود
نوع اول: که توصیفی می باشد از موضوعی
نوع دوم: که ارائه دهنده دیدگاه یک نفر نسبت به موضوعی می باشد
نوع سوم: که بیان موضوعی تاریخی می باشد.
این مطالب در چهار قالب ارایه می شود.
1 طبقه بندی
2 مقایسه و تقابل
3 علت و معلول
4 مشکل راه حل
قالب سوالات:
سوالها در سه قالب ارائه می شود
1-سوالات چهارگزینه ای با یک جواب صحیح
2-سوالات چهار گزینه ای که در آن داوطلب
باید یک جمله را در جایگاه مناسب در متن قرار دهد
3-سوالاتی با بیش از چهار گزینه و بیش از یک جواب صحیح
بخش دوم: مهارت شنیداری
این بخش که 60 تا 90 دقیقه به طول می انجامد و در دو قالب متفاوت ارائه می شود.
قالب 1
در این مرحله: بین 4 تا 6 لکچر ارائه می شود که از لحاظ زمانی بین 3 تا 5 دقیقه به طول می انجامد و چیزی حدود 500 تا 800 کلمه را در بردارد و برای هر قسمت 6 سوال مطرح می شود.
قالب 2
2 تا 3 مکالمه با طول زمانی حدوداً 3 دقیقه و تغییر نوبت برابر با 12 تا 25 مربته ارائه می شود که هر قسمت دارای 5 سوال می باشد.
مهارت گفتاری
این مهارت در دو قالب کلی ارائه می شود
سوالات مستقل و سوالات تلفیقی
سوالات مستقل ازدو بخش تشکیل می شود
بخش اول
داوطلب در این بخش می بایست از یک طبقه بندی ارائه شده یک موضوع را انتخاب کرده و نظر خود را بیان کند. داوطلب 15 ثانیه فرصت آمادگی پیدا کردن دارد و 45 ثانیه فرصت پاسخگویی.
بخش دوم
در این بخش داوطلب می بایست بین دو رفتار یا عمل کاملاً متفاوت انتخابی داشته باشد و از آن دفاع کند. داوطلب 15 ثانیه فرصت آمادگی پیدا کردن دارد و 45 ثانیه فرصت پاسخگویی.
سوالات تلفیقی از چهار بخش تشکیل می شود
بخش اول:
در این قسمت داوطلب با متنی مواجه می شود بین 75 تا 100 کلمه با موضوعی مربوط به دانشگاه. سپس به متن صوتی گوش داده به مدت 60 تا 80 ثانیه در قالب 150 تا 180 کلمه مرتبط با موضوع متن خوانده شده و در نهایت از داوطلب خواسته می شود که نکات گفته شده و نظر گوینده را در متن و بخش صوتی خلاصه کند. داوطلب 30 ثانیه فرصت آمادگی پیدا کردن دارد و 60 ثانیه فرصت پاسخگویی.
بخش دوم
در این بخش متنی حدود 75 تا 100 کلمه که بیشتر به توصیف یک واژه، فرایند، و یا ایده ای در مورد موضوعات علمی است می پردازد در اختیار داوطلب قرار می گیرد و سپس بخش صوتی به مدت 60 تا 90 ثانیه در برگیرنده 150 تا 220 کلمه که بیشتر در مورد یک اطلاعات خاص مثال می آورد به منظور به تصور کشیدن موضوع مورد بحث در متن ارائه شده و در نهایت از داوطلب خواسته می شود که اطلاعا مهمی را از متن و از بخش صوتی با هم تلفیق کند و پیام مهمی را بدهد. داوطلب 30 ثانیه فرصت آمادگی پیدا کردن دارد و 60 ثانیه فرصت پاسخگویی.
بخش سوم
در این بخش قسمت صوتی به مدت 60 تا 90 ثانیه در برگیرنده 180 تا 220 لغت پخش می شود که موضوع ان مکالمه ای است به یک مشکل دانشجویی و سپس از داوطلب خواسته می شود که فهم خود را بیان بدارد و همچنین راه حلی برای ان ارائه بدارد. داوطلب 20 ثانیه فرصت آمادگی پیدا کردن دارد و 60 ثانیه فرصت پاسخگویی.
بخش چهارم
در این بخش یک قسمت صوتی به مدت 90 تا 120 ثانیه در برگیرنده 230 تا 280 کلمه پخش می شود که موضوع آن یک واژه یا یک مفهوم با مثالهای انتزاعی می باشد پخش می شود و سپس از داوطلب خواسته می شود که فهم خود را نسبت به موضوع بیان بدارد و همچنین رابطه بین مثالها و کلیت موضوع را بیان بدارد. داوطلب 20 ثانیه فرصت آمادگی پیدا کردن دارد و 60 ثانیه فرصت پاسخگویی.
مهارت چهارم
مهارت نوشتاری
در این بخش داوطلب به دو گونه کاملاً متفاوت آزموده می شود، یکبار به صورت تلفیقی و دیگری به صورت مستقل.
بخش تلفیقی
در این بخش دانشجو متنی در حدود 230 تا 300 کلمع ظرف3 دقیقع خوانده و سبس به قسمت صوتی گوش خواهد دلد که موضوع آن همانند موضوع متن علمی میباشد واز همان تعداد لغات برخوردار است و این بخش 2 دقیقع بع طول می انجامد و در نهایت از داوطلب خواسته می شود که خلاصه ای بنویسد به طول 150 تا 225 لغت،وظرف 20 دقیقه در آن توضیح دهد که جگونه نکات کلیدی در متن نوشته شده و صوتی با یکدیگر مرتبط باشد.
بخش مستقل
در این بخش از داوطلب خواسته می شود که در مورد موضوعی بر گرفته از حدودا 190 موضوع معمول که به انتخاب آزمون می باشد در قالب استدلال وبیان نظر مقاله ای به طول 300 لغت ظرف 30 دقیقه بنویسد.
ارسال دیدگاه